Weblog

Windows Azure Virtual Machines

Microsoft od júna 2012 poskytuje vo Windows Azure novú službu Virtual Machines. Jedná sa o vylepšenie existujúcich virtuálnych strojov (VM Role), ktoré si mohli zákazníci nahrať do cloudu, ale tieto stroje si po vypnutí nepamätali svoj stav a boli spustené z pôvodného VDH súboru v zresetovanom stave. Virtual Machines tieto obmedzenia odstraňujú a prinášajú plnohodnotnú Infrastructure as a Service (IaaS) službu.

Virtual Machine majú trvalé úložisko (persistent storage), dajú sa nasadiť pomocou predvytvorených obrazov operačných systémov (Windows Server 2008 R2, OpenSUSE, Ubuntu, a iné) a majú prístup k lepšej sieťovej infraštruktúre ako VM Role – k Virtual Networks.

Trvalé úložisko je postavené nad Azure Blob Storage službou. Virtuálny stroj používa VHD súbor ako svoje úložisko a tieto sú vďaka použitiu Blob Storage vždy replikované trojnásobne v dátovom centre a je možné zapnúť Geo Replication – potom budú disky replikované aj do geologicky odľahlého dátového centra.

Virtual Machine majú štandardne dva disky: OS Disk a Temporary Storage Disk. Systémový OS Disk obsahuje inštanciu operačného systému a je uložený v Blob Storage. Temp disk je uložený iba lokálne a pri premiestnení VM v dátovom centre bude vytvorený nový a nainštalovaný OS je nastavený tak, aby tento disk používal ako swapovací disk. K virtuálnemu stroju sa dajú pripojiť ďalšie dátové disky (Data Disk). Tieto sú uložené v Blob Storage podobne ako OS disky.

Virtual Machine som využil ako základnú službu pre hostovanie nového build serveru, ktorý som robil pre Work in Field. Vytvorenie novej mašiny je veľmi jednoduché cez nový Azure Management Portal, kde stačí zadať meno stroja, verejný DNS názov a veľkosť inštancie. Podľa zvolenej šablóny sa po chvíli spustí pripravená virtuálna mašina, ku ktorej je prístup cez RDP alebo SSH v prípade Linuxu.

Virtuálny stroj sa konfiguruje presne ako akýkoľvek on-premise Windows Server, len sa netreba hrať s nastaveniami siete, pretože sieť je závislá na Azure infraštruktúre a je konfigurovaná cez DHCP. Pripojenie na server je veľmi rýchle, výkon stroja je normálny a Blob storage sa vie dobre prispôsobiť nárokom diskom vo virtuálnom stroji.

Veľmi peknú prednášku o Virtual Machines mal Mark Russinovich na TechEd: Windows Azure Virtual Machines and Virtual Networks

Visual Studio Express 2012 for Windows Desktop

Edícia Visual Studio Express 2012 pre začiatočníkov bude dostupná vo verzii pre vývoj Windows Desktop aplikácií. Bude obsahovať jazyky C++, C# aj Visua Basic, integrovaný unit testing a spoluprácu v malých tímoch pomocou produktu TFS Express.

Vydanie je plánované na jeseň 2012.

„Adhering to the core principles we've set for our Express products, Visual Studio Express 2012 for Windows Desktop will provide a simple, end-to-end development experience for developing Windows desktop applications targeted to run on all versions of Windows supported by Visual Studio 2012. With this new Express edition, developers will be able to use C++, C#, or Visual Basic to create Windows desktop and console applications.“, Somasegar.

Source: Visual Studio Express 2012 for Windows Desktop

Visual Studio 2012

Jason Zander (@jlzander) informoval cez Twitter, že Visual Studio 2012 RTM bude dostupné na začiatku augusta 2012 spolu s Windows 8. Vývojárskych spoločnostiam to dáva 2 mesiace na to, aby pripravili svoje aplikácie na nové Metro rozhranie vo finálnom Windows 8, ktorý sa ku koncovým používateľom dostane v októbri 2012.

Windows Server 2012 RC + VMware Workstation 8.0.3

Skúšam release candidate verziu Windows Server 2012 vo virtuálnom prostredí VMware Workstation 8.0.3. Po nainštalovaní operačného systému do virtuálnej mašiny s nastavenou kompatibilitou na Windows Server 2008 R2 je virtuálna mašina funkčná, problém však nastal po nainštalovaní ovládačov VMware Tools. Obrazovka sa prepla na celý režim, zostala v modrej farbe a VM sa tvárila ako zamrznutá.

Na internete nebolo veľa informácií o kompatibilite medzi Windows Server 2012 a Workstation 8, ale rýchly test odhalil problém v ovládači pre displej. VMware Communities našťastie obsahujú príspevok (ktorý sa však tažko dá vyhľadať Google-om) o správnom inštalovaní VMware Tools pre Windows Server 2012 RC: How to proper install VMware tools under Windows Server 2012 RC. Funkčný by mal byť balíček VMware-tools-windows-8.6.5–621624.iso (odkaz je pre 64-bitovú verziu VMWare Workstation.

Inštalácia tejto verzie VMWare Tools však v čisto nainštalovanom Windows Server 2012 RC nebola úplne priamočiara – prvý krát to zase skončilo modrou obrazovkou (nie BSOD – iba čistá modrá obrazovka), avšak po resete VM sa Windows znovu normálne spustil a druhé nainštalovanie ovládačov VMWare Tools už prebehlo v poriadku a po reštarte mal systém funkčný grafický ovládač.

PS: grafický ovládač pre virtuálnu mašinu občas spôsobuje pád grafického ovládača v hosťovskom OS – aspoň pri NVidia grafickej karte.

Zákaz vydania Nicholsonovej knihy o Gorile

Súdnictvo na Slovensku dokáže rozhodovať extrémne rýchlo – pokiaľ ide o záujmy finančnej skupiny Penta (a samozrejme iné nebudú výnimkou). Normálne sa súdne spory vlečú roky, ale pokiaľ ide o predbežné opatrenie zákazu vydania Nicholsonovej knihy popisujúcej korupčný škandál Gorila, tak súd konal veľmi rýchlo. A to aj bez poznania obsahu knihy.

V informačnej dobe Internetu sa ale málo čo dá utajiť. Knihy boli v histórii ľudstva mnoho krát zakazované, lebo škodili nadradnej skupine a umožňovali osvetu. Netreba sa báť, že by sa obsah knihy dal umlčať finančnou skupinou. V podstate je len otázkou času kedy sa niečo objaví na Wikileaks či inde. A myslím že centurované diela patria k najčítanejším. Ľudia majú chuť poznať čo vlastne chcel niekto cenzurovať.

A dúfam, že Tom Nicholson nakoniec nebude mať zbytočné problémy, ak dôjde k nejakému zverejneniu knihy.

Microsoft Virtual Academy Logo

Kurzy o virtualizácii na Microsoft Virtual Academy zdarma

Microsoft Virtual Academy (MVA) je portál s kurzami, kde sa môžete naučiť používať technológie Microsoft-u súvisiace s cloud-om. Kurzy sú dostupné zdarma a od decembra tu nájdete aj kruzy v českom jazyku zamerané na virtualizačné riešenia Hyper-V, System Center a privátny cloud. Kurzy sú dostupné pre používateľov z Čiech a Slovenska.

Via: České kurzy zdarma na MVA!

Správanie sa Orange k zákazníkovi

V decembri som navštívil predajňu Orange v OC Retro, aby som zmenil zmluvu z fyzickej osoby na živnosť a mohol som mať účty za telefón v nákladoch. Predpokladal som, že to je celkom jednoduchý úkon – pridať k mojim fakturačným údajom dve čísla IČO a DIČ. Orange ma však zase presvedčil, že nie sú schopní ani takúto jednoduchú vec vykonať poriadne a na zákazníkovi im absolútne nezáleží. I keď je zákazník u nich vyše 10 rokov a má dve telefónne čísla.

Prevod sa vykonáva zrušením starej zmluvy a podpisom novej zmluvy, čo je podľa pracovníčky v HTK Mobile (ID predajného miesta ID374GPB20) úkon spoplatnený 9,90 EUR. Zmieril som sa s týmto poplatkom (ale príde mi absolútne neadekvátny), podpísal som zmluvu a šiel domov. Doma som zistil, že ale pracovníčka „Lamperová Ivana2“ zabudla niektoré údaje v zmluve vypísať, na niektorých miestach moje meno vypísala zle a svojvoľne zrušila šifrovanie elektronickej faktúry. Hneď som im písal sťažnosť a druhý deň som musel ísť zase na predajné miesto zmluvu opraviť. Na moje prekvapenie zmluvy sa neopravujú – zase sa jedna zruší a spraví nová. Podľa inej pracovníčky „Otrubčiaková Ina1“ nedá sa povedať, či aj za túto opravu mi budú účtovať 9,90EUR. Mám počkať do ďalšej faktúry… (Nejako som sa dopočítal k tomu, že ten poplatok s daňou bude 11,8364 EUR, v skutočnosti podľa cenníka od 1.1.2012 to je 11,95 EUR s daňou.)

Odpoveď na reklamáciu mi došla celkom rýchlo a čo ma prevapilo – spomínaný poplatok 11,95 EUR mi vôbec nemá byť účtovaný:

Dobry den pan Izso,
dakujeme za vyuzitie nasej sluzby.
Reagujeme na Vas e-mail ohladom vzniknutej situacie na predajnom mieste ohladom reorganizacie telefonneho cisla.

Z nami dostupnych informacii sme zistili, ze dnesnym datumom 20.12.2011 doslo k naprave udajov na Zmluve. Za vzniknutu situaciu sa ospravedlnujem.

Pokial ucastnik vyuziva cislo ako fyzicka osoba nepodnikatel a meni udaje na fyzicku osobu – podnikatela s rovnakym menom, jedna sa o bezplatnu reorganizaciu.

Verime, ze do buducna uz budete mat len dobre skusenosti a zachovate nam Vasu priazen.
V pripade akychkolvek otazok nas mozete kontaktovat na nasej Zakaznickej linke 905 (0905 905 905) 24 hodin denne, pripadne vyuzit nas kontaktny formular na www.orange.sk/otazky.
S pozdravom
Ing. Erika Murgasova
Usek sluzieb zakaznikom
Orange Slovensko, a. s.

V januári, ďalší deň po skončení fakturačného obdobia, som zrazu ani na jednom mobile nemal signál. Nepomáhalo znovu pripojenie sa do siete a v predajni mi povedali, že o 2:00 som bol odpojený, o 3:00 prebehla zmena v službách a o 4:00 som mal všetky služby znova aktívne a bol som pripojený do siete. Čo je síce fajn, ale o 11:00 telefóny stále nefungovali. Tak že mám počkať do 12:00, že „výnimočne“ sa stáva, že prevod trvá a do obeda. O 12:15 skúšam a nič, ani jeden telefón o 12:30 stále nefunguje, tak som čakal a až niekedy o 13:10 nabehla sieť na oboch telefónoch. O chvíľu mi volá neznáme číslo (nie blokované, ale neznáme), potom ďalšie neznáme. Veľmi som sa divil, prečo zrazu telefón nie je schopný rozpoznať ľudí, ktorých mám v kontaktoch. Po skúšobných prezvoneniach som mal potvrdené, že CLIP nefungoval. Tak som rýchlo otvoril zmluvu, aby som sa ubezpečil, že medzi „novými“ službami mám aj CLIP. Bol tam a keď ani o 15:00 som nevedel, kto mi volá, zase som sa vrátil na pobočku.

Nový pracovník už len krčil plecami a absolútne nevedel, čo sa deje a ako má prípad riešiť. Skúsenejšia pracovníčka – Ivana2 mi povedala, že CLIP ešte potrvá, kým nabehne. Absolútne obarene som na nich pozeral, či to myslia vážne a že či je podľa nich normálne, aby o 4:00 som mal aktívne všetky služby a potom mi sväto-sväte tvrdili, že mi to bude fungovať všetko až po 12:00 a nakoniec mám ešte čakať do konca dňa? Kedže sa zmohli iba na „je to normálne“, napísal som sťažnosť a odišiel som. Samozrejme nefungoval ani 3G internet.

Služby postupne nabiehali, ja som medzičasom predýchal aj fakt, že zrazu som dostal nové fakturačné obdobie a že dalšia faktúra bude totálny bordel. Keď mi teda došla faktúra 2× vyššia ako zvyčajne, ani som sa nevidil, že tam bude niečo zle. Orange-u sa podarilo ma napriek predpokladaniu chybných položiek na faktúre šokovať ma – poplatok 11,65 EUR si fakturujú za každé jedno telefónne číslo – nie za zmluvu.

Vďaka tomu, že som náhodne zistil, že daný poplatok vôbec nemá byť účtovaný, volal som hneď na 905, kde mi operátor okrem iného povedal svoje skúsenosti s nákupom tovaru, kedy sa mu stáva, že mu niekto zaúčtuje tovar dva krát, čo je jeho osobná vec a nechápem, ako súvisí s mojimi sústavnými problémami so službami v Orange. Nakoniec sa dopracoval k tomu, že mi vedia dať dobropis k ďalšej faktúre.

Takže na rekapituláciu – zmena vo fakturačných údajoch pre Orange znamená, že zákazníka odpojí, že nebude mať pracovný telefón dostupný počas veľkej časti pracovnej doby, že musí strácať čas sústavnou návštevou ich predajného miesto, kde ho chybne informujú a za toto všetko si zaúčtujú 11,95 EUR za každé jedno telefónne číslo, ktoré u nich verný zákazník má. Áno, za výpadok služieb si sú schopní účtovať poplatok! A satisfakcia z ich strany? Dostal som zľavu neuveriteľných 0,48? za 11 dní v prechode medzi dvoma fakturačnými obdobiami.

Časové odhady úloh vo FogBugz

Vedieť kedy bude určitá časť softvéru hotová je na nezaplatenie. Vývojári majú svoje odhady, manažment svoje predstavy a keď sa to skĺby dokopy, tak väčšinou všetko bude čoskoro a nakoniec je to ledva hotové po trojnásobne dlhšom čase, ako sa plánovalo. Ak team používa dobrý systém na správu chýb a požiadaviek, tak by mal mať prehlad o celkom presnom dátume dokončenia časti softvéru.

FogBugz používa pri výpočte odhadov svoj vlastný systém nazvaný Evidence-Based Scheduling (EBS). Odhady robí na základe toho, ako správne používatelia FogBugz plnili svoje úlohy a vie identifikovať ľudí, ktorý majú veľmi zlé odhady, alebo ktorým sa darí robiť niektoré úlohy rýchlejšie. Aby EBS fungovalo presne, musí sa naučiť poznať používateľov a k tomu slúži história odhadov.

Úlohy vo FogBugz majú časový odhad, koľko asi budú trvať. Tento odhad robí zadávateľ úlohy, alebo človek zodpovedný za vykonanie úlohy. EBS ďalej sledu čas, ktorý bol vykázaný k jednotlivým úlohám až kým nedôjde k zatvoreniu úlohy – čiže k celkovému dokončeniu prác na nej. Vďaka týmto parametrom – odhadovaný čas (Original Estimate) a odpracovaný čas (Actual Elapsed Time) – EBS vypočíta „rýchlosť“ (Velocity) úlohy. Úloha odhadnutá na 2 hodiny s reálnym trvaním 4 hodiny má rýchlosť 0,5 – trvala dvakrát dlhšie, ako sa predpokladalo.

Evidence-Based Scheduling z týchto základných parametrov potom robí aj predikciu, koľko môže trvať projekt. Nečakajte však že dostanete jedno číslo (a toto číslo bude splňovať predstavy manažmentu, kedy má byť produkt hotový 🙂 ). EBS predikcia je vo forme časovej osi, na ktorej je vidieť aká je pravdepodobnosť, že produkt bude hotový k danému dátumu. EBS v skutočnosti simuláciou Monte Carlo odhaduje, ako môže projekt dopadnúť. Zahrnie do výsledku teda optimistické aj pesimistické varianty.

Ako sú počítané odhady používateľov, ktorí sú noví v systéme, alebo nerobia odhady?
FogBugz pre používateľov, ktorí nemajú dostatok úloh v histórii odhadov, automaticky vytvorí náhodnú históriu v ktorej predpokladá to najhoršie – že dotyčnej osobe bude všetko trvať dlhšie, ako bolo predpokladané.

Dostal som 1 dňovú úlohu, ale za menej ako 3 dni sa nedá stihnúť. Znamená to, že FogBugz si bude myslieť, že mi práca trvá dlho? Nie.
FogBugz si zaznamenáva zmeny v odhadovanom čase trvania úlohy, ale pokiaľ nie je k úlohe vykázaný čas, tak je možné odhad ľubovoľne meniť. Až keď niekto vykáže odpracovaný čas na úlohe, FogBugz si napevno zapamätá aktuálne nastavený odhadovaný čas a ten použije pri odhadoch. FogBugz si teda vie poradiť so situáciou, keď niekto vytvára úlohy a dáva im hrubé odhady a osoba ktorá bude na úlohe pracovať, môže bez problémov nastaviť reálnejší odhah. Nesmie však zabudnúť, že odpracovaný čas treba vykázať až potom.

Keeping on schedule graph

Limitácie odhadovacieho systému vo FogBugz 8

FogBugz má pri počítaní odhadov bohužiaľ problém s úlohami, ktoré boli zatvorené a po znovu otvorení priradené na inú osobu. FogBugz bude odpracovaný čas stále rátať pre osobu, ktorá prvá vykázala odpracovaný čas na úlohe a novopriradenej osobe čas nezapočíta. Vo Working Hours výkaze síce bude každej osobe vypočítaný správny odpracovaný čas, ale v EBS odhade budú časy nesprávne priradené.

Ak máte v databáze podobné úlohy, ktoré kazia odhady, v histórii odhadov používateľa (Estimate History) vymažte nesprávne odhady pomocou ikonky smetného koša v stĺpci Discard.

Vodopádový model vývoja softvéru je zlý

Peter Saddington vo svojom článku Are Project Managers Living A Lie? odhaľuje históriu za vznikom používania vodopádového modelu vývoja softvéru (Waterfall model):

It has always been eye-opening to many people when I tell my workshop participants or clients that they old waterfall way of doing software was never intended to be used. It was a misinterpretation of Dr. Royce?s seminal paper. What happened was that government agencies read the first page, saw a diagram (with a poorly chosen caption), and said: „Hey, that's how we do software development!“

Čo v skutočnosti popísal Dr. Winston Royce, autor vodopádového modelu, vo svojej práci? Prípadné zmeny v softvérovej špecifikácii majú fatálny dopad na celý vodopádový model. Vykonávanie modelu je treba podľa jeho definície zastaviť a začať odznova. Čo v konečnom dôsledku vyvoláva 100% nárast prostriedkov – časových aj finančných.

Ako si vylepšiť počet Like hlasov v súťaži

So stránkou Real Estate som sa prihlásil do súťaže SexyWeb.sk. Táto súťaž je o vytvorení modernej webovej stránky alebo aplikácie, ktorá využíva novinky jazykov HTML 5, CSS 3, ale aj noviniek v prehliadači Internet Explorer 9. Real Estate aplikácia preto okrem štandardných HTML 5 značiek <header>, <footer>, <nav> a iných, CSS 3 vlastností pre zaoblené rohy, farebné prechody alebo transformácie, podporuje aj Internet Explorer 9 Pinned Sites. Keď si používateľ pripne Real Estate aplikáciu na Panel úloh vo Windows 7, bude môcť používať zoznam akcií na rýchle vytvorenie novej budovy alebo klienta v aplikácii.

V súťaži SexyWeb.sk sa súťaži pomocou Facebookových „Like“ hlasov. Za dva týždne sa mi podarilo získať iba okolo 35 hlasov. Moja stratégia bola prezentovať súťaž a moju aplikáciu na Facebook Wall, aby moju známi mohli hlasovať. Toto nebolo moc úspešné a konverzia bola minimálna. Potom som skúšal osobitné rozposielanie správ individuálnym kamarátom, čo prienislo konverziu na úrovni 90% a získal som vlastne takmer 30 hlasov z tejto formy propagácie súťaže. Malo to však aj svoje negatíva – niektorí kamoši sa pomýlili a zahlasovali za cudziu stránku 🙂

Včera však do súťaže pribudla nová konkurencia: asi 5 graficky výborných webov. Za necelých 24 hodín však stihli získať stovky hlasov. Jeden z webov – KM Studio – získal až 250 hlasov, čím sa extrémne rýchlo dotiahlo na Dexorixa, ktorý mal po 3–4 týždňoch 260 hlasov. A ďalšie z týchto webov mali takmer po sto hlasov. Teraz večer, po niečo vyše 24 hodinách má KM Studio 527 hlasov a ostatné nové weby niečo vyše 150 hlasov. Začal som sa teda zaujímať, ako je možné, že takto extrémne rýchlo dokáže niekto získať hlasy.

Zavítal som preto na stránku dokumentujúcu Facebook Like Button aby som zistil, či sa dá pozrieť, kto a ako hlasuje v súťaži. Pomocou Insight funkcie si hlasy môže pozrieť iba správca domény, na ktorej prebieha hlasovanie. V časti FAQ som sa však dočítal veľmi podstatnú informáciu: ako sú vlastne počítané tieto Facebook Like hlasy.

What makes up the number shown on my Like button?

The number shown is the sum of:

  • The number of likes of this URL
  • The number of shares of this URL (this includes copy/pasting a link back to Facebook)
  • The number of likes and comments on stories on Facebook about this URL
  • The number of inbox messages containing this URL as an attachment.

Veľmi zaujímavé: hlasy sa dajú získať aj ináč, ako len používateľmi, ktorí vám budú klikať na Like tlačidlo na stránke. Započítavajú sa aj Like hlasy priradené k správam (posts, stories) ktoré obsahujú hlasovaciu URL adresu a aj počet komentárov. Toto sú celkom legitímne metódy počítania hlasov: musí prinútiť používateľov aby klikli na nejakú správu, ktorá súvisí s hlasovaním a súťažov a dostanete hlas.

Posledný spôsob získania hlasov je však veľmi diskutabilný: stačí odoslať správu, ktoré obsahuje hlasovaciu URL adresu a bude vám započítaný hlas. Nikto nemusí nikde klikať a hlasovanie je plne v rukách „spammera“. Jeden hlas za každú jednu správu s URL, ktorú odošlete. A stačí, keď tú správu odošlete sami sebe! Žiadne verejné informácie o súťaži, žiadne otravovanie známych, žiadne trápenie sa s konverzným pomerom a spôsobom, ako prinútiť ľudí, aby klikali. Jednoduché spamovanie správ so správnou adresou. Chýba vám pár hlasov? Pošlite si ich sami sebe 🙂

Boli hlasy na SexyWeb.sk „zmanipulované“? Možno áno, možno nie. To by vedel povedať iba správca, ktorý má prístup k Facebook Insight údajom (ak je pri hlasovaní aj informácia o zdroji hlasov). Ale osobne som dosť skeptický k tomu, že sa niekomu za 24 hodín podarí získať vyše 1000 hlasov cez bežnú konverziu.

PS: Nezabudnite hlasovať na stránke Sexy web-u, priamo na stránke Real Estate aplikácie, alebo priamo na tejto stránke.

Hlasujte za Real Estate aplikáciu v súťaži SexyWeb.sk: